Welkom bij de Herwaarns mini-serie! Vanwege de COVID19-maatregelen hebben wij een tijdelijk stop op onze podcast-opnames. Om toch na te blijven denken aan de hand culturele objecten zijn we een mini-serie over emotie gestart.
In deze aflevering onderzoeken we de verschillen tussen eenzaamheid en alleen zijn aan de hand van samurai, wolkengedichten en een buitenaardse missionaris.
Wessels object:
– William Wordsworth – I Wandered Lonely as a Cloud
– Kazuo Koike en Goseki Kojima – Lone Wolf and Cub.
Welkom bij de Herwaarns mini-serie! Vanwege de COVID19-maatregelen hebben wij een tijdelijk stop op onze podcast-opnames. Om toch na te blijven denken aan de hand culturele objecten zijn we een mini-serie over emotie gestart.
We kiezen een cultureel object uit dat voor ons veelzeggend is over een bepaalde emotie, leggen uit waarom en sturen dit door naar de ander, die reageert en zelf vertelt over een ander object. Tenslotte volgt de reactie van de eerste.
Deze aflevering gaat over woede. Is woede altijd een negatieve emotie of zijn er ook manieren om woede te gebruiken voor iets goeds?
“Who
controls the past controls the future. Who controls the present controls the
past.” zei George Orwell in Nineteen
Eighty-Four. Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. Het
zoeken naar een historische waarheid is bijna onmogelijk, zeker als de waarheid
het heden ook al wordt ondermijnd door alternatieve feiten en nepnieuws. Deze
aflevering van de Herwaarns podcast gaat over de verbanden tussen
historiografie, de wetenschap over geschiedschrijving, en fictie. Is alle
geschiedenis het vertellen van verhalen? Is het dan nog waar? Is het dan nog
wetenschap?
Te gast is Renske, classica werkende aan een promotie-onderzoek over religie in het Romeinse Rijk, net als in aflevering 7 over religieus fundamentalisme.
In de eerste aflevering van 2020 praten we over wat de
Nederlandse identiteit definieert. Is het tolerantie, diversiteit, openheid,
voetbal, handel, water? Máxima’s roemruchte uitspraak dat “de
Nederlander” niet bestaat en het rapport “Denkend aan Nederland”
van het Sociaal Planbureau zijn aanleiding voor ons gesprek. Het rapport stelt
dat Nederlands een gezamenlijke identiteit voelen, maar zodra er discussies
ontstaan over wat die identiteit is, er scheidslijnen ontstaan tussen
burgerlijke vrijheden aan de ene kant en symbolen en tradities aan de andere
kant.
Wat zijn die symbolen en waarom staan ze tegenover
vrijheden?
Te gast is Tim, Neerlandicus bezig met een promotie-onderzoek over 17e-eeuwse Nederlandse vertalingen van Spaanse toneelstukken.
In deze aflevering bespreken we religieus fundamentalisme. Radicaal,
orthodox geloof dat terug grijpt op een ideaal van vroeger leidt tot conflicten
in een moderne samenleving. Hoewel religieus fundamentalisme in het publieke
debat bijna synoniem is aan islamitisch fundamentalisme, zijn er veel
verschillende voorbeelden te bedenken. We spreken over de invloeden van
fundamentalisme en de invloeden die fundamentalisme creeëren.
Te gast is Renske, classica werkende aan een promotieonderzoek over religie in het Romeinse rijk.
Dit was de laatste podcast van ons experiment. Wij zijn zelf erg enthousiast en hebben besloten volgend jaar door te gaan met nieuwe onderwerpen en zowel nieuwe als oude gasten. Wil je ook een keer meedoen? www.herwaarns.nl
Verwijzingen
Wessels object: – Chuck Palahniuk
– Fight Club. Maar ook de film Fight Club, 1999, geregisseerd door David
Fincher.
Merels object: Mohsin Hamid – The Reluctant
Fundamentalist.
Merel en Wessel maken een podcast waarin we samen met gasten een
maatschappelijk relevant thema bespreken aan de hand van een cultureel object
naar keuze. Via deze tekst, film, muziek of ander element van cultuur proberen
we het thema beter te begrijpen vanuit ieders eigen achtergrond en expertise.
We proosten op gezondheid, willen een gezonde geest in een gezond lichaam en velen vinden het belangrijkste “als we maar gezond zijn.” Gezond zijn heeft veel waarde zowel het individu als de maatschappij. De vraag is: wat betekent gezondheid precies? Is iemand gezond bij afwezigheid van ziekte, bij een optimale fitheid, bij een stralend en mooi lichaam? Wie mag er bepalen of iemand gezond is?
Te gast deze keer is Glyn, classicus werkende aan een proefschrift over de cultuurgeschiedenis van de huid.
Glyns object (en verwijzingen):
Jean-Louis-Marc Alibert – Arbre des Dermatoses (https://commons.wikimedia.org/w/index.php?search=arbre+des+dermatoses&title=Special%3ASearch&go=Go&ns0=1&ns6=1&ns12=1&ns14=1&ns100=1&ns106=1#/media/File:J._L._M._Alibert,_Clinique_de_l’Hopital._Wellcome_L0020959.jpg)
Verwijzingen:
Steven Connor – The Book of Skin (2005)
De Griekse teksten en vertalingen uit de LOEB reeks van alle traktaten uit het Hippocratisch Corpus zijn te vinden op deze site: https://www.loebclassics.com/
Een goede inleiding op het Corpus is: The ‘Hippocratic’ Corpus – Elizabeth M. Craik (2015)
Website van het anatomisch museum in Nijmegen: https://www.radboudumc.nl/afdelingen/anatomie/museum-voor-anatomie-en-pathologie
Helen King – Hippocrates’ Woman: Reading the Female Body in Ancient Greece (1998)
Voor cardiologie voor vrouwen aan de RU, zie bv: https://www.radboudumc.nl/nieuws/2019/boek-hart-voor-vrouwen-cardioloog-angela-maas
Over de verwarring van overgangsklachten: https://www.volkskrant.nl/economie/burn-out-depressie-het-zou-ook-weleens-de-overgang-kunnen-zijn~b420ac22/
Er is heel veel geschreven over hoe bepaalde culturele bias wordt voortgezet in geneeskunde en wetenschappelijke ideeën over het lichaam. Het werk van Donna Haraway is hier heel relevant, bijvoorbeeld.
Nederlandse vertaling van Artemidorus: Droomboek – Artemidoros van Daldis, vertaald door Simone Mooij-Valk (2014)