“Wie heeft dit zadel zo glijbaanesk afgesteld?”
Gevonden door Sjoerd.
Nostalgie is het verlangen naar een onbestaand verleden. 2020 is voor veel mensen een uitstekende gelegenheid gebleken om met nostalgie terug te kijken naar het verleden, toen alles nog beter was en we vrij waren. Wat hebben Merel en Wessel daarover te zeggen aan de hand van Watchmen en Little Women?
Wessel
Linday Ellis. “Stranger Things, IT and the Upside Down of Nostalgia.” 4 Dec 2017. https://www.youtube.com/watch?v=Radg-Kn0jLs
Marc Le Sueur – “Anatomy of Nostalgia Films.” Journal of Popular Film Volume 6.2, 1977. 106,
Svetlana Boym – “Nostalgia.” Atlas of Transformation. http://monumenttotransformation.org/atlas-of-transformation/html/n/nostalgia/nostalgia-svetlana-boym.html
Alan Moore, Dave Gibbons en John Higgins. Watchmen. 1986-1987.
Watchmen. 2009. Regie: Zack Snyder. Intro: https://youtu.be/h24D87SqaLQ
The Incredibles. 2004. Regie: Brad Bird.
Roelof ten Napel – Sonnet XXI. In het Vlees. 2020.
Merel
Little Women (2019), dir. Greta Gerwig.
Little Women (1994), dir. Gillian Armstrong.
Louisa May Alcott – Little Women (1868-1869)
Be Kind Rewind – Comparing Every Version of Little Women: https://www.youtube.com/watch?v=nJGZoecSmrA
Micarah Tewers – Why The Costumes of Little Women Did NOT Deserve an Oscar: https://www.youtube.com/watch?v=_sBqqERMblo
Podcast: Play in new window | Download
Lingua franca is een concept dat wordt gebruikt om een taal aan de duiden waarmee mensen die niet dezelfde taal spreken toch met elkaar kunnen communiceren. Er zijn historische voorbeelden zoals Latijn uit de middeleeuwen en de Verlichting, maar ook ideologische pogingen om een neutrale, eenvoudig te leren taal te ontwerpen voor iedereen, zoals het Esperanto. Tegenwoordig zien veel mensen Engels als de lingua franca, maar is het wel wenselijk om één dominante taal te hebben, zeker als die vaak is opgelegd in een koloniaal verleden? Wie bepaalt er dan welke taal gebruikt wordt en wanneer die taal correct gebruikt wordt?
Te gast is Willemijn, kunsthistorica en docent Nederlands aan anderstaligen.
Zoals altijd te beluisteren op Spotify en YouTube.
Verwijzingen
Merel
Willemijn
Wessel
Overige verwijzingen
Podcast: Play in new window | Download
Misschien is het grootste compliment over een lichaam dat het goddelijk is. Een jonge god, een goddelijke schoonheid. Dit verwijst impliciet naar de polytheïstische pantheons van het oude Griekenland, Rome of de Noren, bijvoorbeeld. Deze goden leken op mensen, maar waren geïdealiseerd: onsterfelijk, krachtig en betoverend.
Toch wordt het goddelijk al snel als spiritueel of transcendent gezien, omdat het onze materiële wereld overstijgt. Het goddelijke staat daarmee buiten onze alledaagse wereld, onbereikbaar en onaanraakbaar. In deze aflevering onderzoeken we de tegenstrijdigheid van lichamelijkheid en perfectie in het goddelijke lichaam.
Te gast is Glyn, classicus bezig met een proefschrift over de geschiedenis van de perceptie van de huid (net als in aflevering 6).
Verwijzingen
Glyn
Merel
Wessel
Spotify: https://open.spotify.com/episode/612LNjBj3zxb0ZrWBGOP1m?si=QikZyt18RQq9Tx2k07TAew
YouTube: https://youtu.be/1oNeBN1EE6Y
Podcast: Play in new window | Download
De eerste EP van Het Bewind is uit!
Te beluisteren op Spotify en YouTube.
Hieronder het epos van promoteksten dat eerder op Instagram te vinden was.
Strijdvlegel
Eén man, één keus. Eén taak, één leus:
Met hand en tand voor vaderland.
Grensgeval, gekrijs, gekneus,
Een regiment vergaat in trammelant.
Ruk uit met koperen kanon!
De strijdvlegel schittert in de zon.
Het Verdrag van Rotsoord
De maarschalk tuurt naar de smeulende horizon,
de blikken van rouwdouwers gevestigd op zijn oog,
gewapend met strijdvlegels, klaar voor schermutseling.
Maar daar is het signaal van de heulende compagnon:
De rookpluim van Rotsoord bedingt staakt-het-vuren.
Geschal van het koper en hoop voor het front.
De maarschalk stuurt naar een generaal pardon.
Fronsende wenkbrauwen, schrapende kelen,
Ongeschorenen scharen zich rond de kaart.
Stilte ruist langs lemmet zonder bevelen.
Gezworen kameraden, guur en bebaard,
Wachten op gewichtige woorden van hem,
De maarschalk, onpeilbare, kolenschop op schede.
Schrale lippen op een kier, bast uit bast zijn stem:
“Eerbiedwaardige markgraaf, het is tijd voor vrede.”
De ganzenveer trekt het landschap door,
De vrede hersteld in het nauwgezet spoor.
Markgraaf en maarschalk verheven tot helden
Boodschappers ijlen langs velden en melden:
Vrede, tijd voor respijt en jolijt,
Laat schallen bazuinen, ons land is bevrijd!
Nu zwieren en joelen zoals allen bekoord
Wij vieren en voelen het verdrag van Rotsoord.
Broedertwist
Vrede heerst weifelend, onraad smeult,
Ontbrandt, ontwricht door ieder die beslist
Dat elke strijdkameraad nu met de vijand heult,
want wantrouwen voedt de broedertwist.
Strijdvlegel II
Ontwaak! Verraad! Grijp de strijdvlegel!
De markies beraamt een vervaarlijke list!
Verscheur verdrag, vernietig vredeszegel
We trekken ten strijde in ochtendmist.
Staatsgreep
Tot de tanden glippen wij in schaduw door het hof.
Een schamele kans, een ijdele hoop, maar noodzakelijk
Kwaad voor ons nobele doel. Nu zijn wij slaven, kruipen door stof,
Maar na deze staatsgreep wreken wij rechtvaardig en smakelijk.